Sunday, January 8, 2017

Sindiran Syurga iNDAH

Ini. Buku yang sarat dengan sindiran. Tapi sindiran yang penuh dengan kebenaran. Hal-hal yang sering berlaku dalam hidup seharian kita. Mana ada orang nak perli kita direct tentang kesilapan kita melainkan orang itu benar-benar sayang kita dan tidak mahu kita berterusan melakukan kesilapan. Kan?
Kadang-kadang Hamka (bukan buya HAMKA) sampaikan teguran dengan perlian lawak. Tapi itulah hakikat sebenar yang berlaku di sekeliling kita malah dalam diri kita sendiri. Perasaan saya bercampur-campur sewaktu baca buku ni. Sedih ada, lucu ada, seram dan takut pun ada, insaf ada, cakap sorang-sorang pun ada. Secukup rasa. Memang best. Betul lah kata kawan-kawan saya yang dah baca buku ni. Best gilaaa katanya.
Ingat, jika anda baca buku ni, jangan ambil kisah sangat bahasa kesat dan cerita dalam kain yang Hamka tulis. Itu metafora bagi mencantikkan cerita saja (apalah Hamka ni). Cuba faham betul-betul objektif dan nilai yang nak disampaikan.
Banyak ilmu dan pencerahan yang saya terima bila baca buku ni (tiba-tiba ayat akademik muncul).
Tentang zikir.
Zikir itu bukan hanya pegang tasbih dan ucap kalimah banyak kali, tapi zikir juga perkara yang membawa hubungan pada Allah Taala.
👣Baca Quran.
👣Duduk dalam majlis ilmu.
👣Berfikir dan kerisauan tentang ummat.
Tentang Ehsan.
Untuk mudah faham tentang darjat Ehsan, Ehsan itu umpama kita seolah-olah dapat ‘melihat’ Allah. Ataupun, jika kita tidak dapat ‘melihat’ Allah sekalipun, cukuplah kita tahu bahawa kita ini ‘sedang dilihat’ oleh Allah. Hamka dengan ringkas ajar kita untuk sering ulang-ulang ayat,
“ALLAH MELIHAT APA YANG SAYA BUAT DAN APA YANG SAYA BUAT DINILAI OLEH ALLAH.”
Rasa diperhatikan itulah secebis dari hakikat Ehsan. Itulah yang saya faham. Anda pun patutlah baca. Baru anda pun lebih faham dari saya.
Tentang banyak lagi.
Tak mampu nak tulis. Nanti write-up ni tak jadi review buku dah, ini akan jadi cerpen atau berita gosip hiburan tanah air. Panas.
Yang paling saya suka tentang buku ni.
Last but not least kata orang putih, “bersusah-susah di atas bumi, berehat-rehat di dalam kubur, berlepak-lepak di bawah Arasyh dan beraya sakan di syurga.” Hidup kat dunia ni memang lah kena berpenat lelah untuk keluarga dan ummat. Esok-esok rehat lah kat alam sana.
Awak yang baca review ni, cuba baca buku ni dan fikir. Betul tak apa yang Hamka sampaikan. Takde buku? Beli laa. Paling tak pun, pinjam la dengan kawan.
Buku ni dah masuk 4 cetakan sejak 2014. Kalau awak semua tak baca, memang rugi. Orang lain semua dah baca. Maksudnya, orang lain lagi banyak tahu dari awak. Kan rugi tu?
p/s: kali ni saya tulis agak skema gara-gara baca tulisan Hamka yang mudah, senang nak faham. Tak pasal-pasal saya pulak tulis skema.
-DoubleU

sumber: https://budabeg.wordpress.com/2016/10/23/pernah-kena-sindir-pedas-tak-rasanya/

1 comment: